اوج هنر چارلتون جام جهانی 1966 بود که به همراه تیم ملی انگلیس به مقام قهرمانی جهان رسید. در این مسابقات رهبری فوق‌العاده او و گل‌های حساسی که به ثمر رساند به خصوص دو گلی که به پرتغال در نیمه‌نهایی زد پایه‌گذار اولین و آخرین قهرمانی انگلیس در جم جهانی بود.

بازیکنی که سقوط هواپیما هم او را از پای در نیاورد/ پایه‌گذار اولین و آخرین قهرمانی انگلیس در جام جهانی

به گزارش مشرق، جام جهانی 2014 برزیل در تابستان برگزار خواهد شد و 32 تیم حاضر در این رقابت‌ها در قالب 8 گروه چهار تیمی با هم پیکار خواهند کرد. در فاصله 4 ماه مانده به شروع جام جهانی ایسنا در سلسله گزارش‌هایی به معرفی بزرگان فوتبال دنیا پرداخته است. بخش چهارم از این سلسله گزارش‌ها به معرفی "بابی چارلتون" یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال اختصاص دارد:

بابی چارلتون با نام کامل روبرت بابی چارلتون یکی از برترین بازیکنان تاریخ فوتبال جهان در تاریخ ۱۱ اکتبر ۱۹۳۷ در اشتینگتون کانتی ردهام انگلیس متولد شد. او فوتبال خود را از باشگاه منچستریونایتد شروع کرد. چارلتون در تیم مدرسه فوتبال ایست نورث امبرلند کشف شد و در 19 سالگی و در سال 1956 به منچستر پیوست و تا سال 73 در منچستر ماندگار شد.

چارلتون در هفده سالگی با تیم منچستر یونایتد قراداد امضاد کرد و به جرگه بازیکنان این تیم پیوست. او نخستین بار در فصل 1956-57 برای منچستر در لیگ انگلیس به میدان رفت و در طی 14 مسابقه 10 گل به ثمر رساند و همراه این تیم فاتح مسابقات لیگ شد.

سال بعد در جریان سقوط هواپیمای حامل بازیکنان یونایتد در فرودگاه مونیخ، از این حادثه جان سالم به در برد و در فینال جام حذفی حضور یافت، هر چند این مسابقه دو بر صفر به سود بولتون به پایان رسید.

در همین سال او نخستین بازی ملی‌اش را برای تیم ملی انگلیس برابر اسکاتلند انجام داد؛ دیداری که با پیروزی 4 بر صفر انگلیس به پایان رسید. بالاخره چارلتون به همراه منچستر در دیدار پایانی جام حذفی 1963 مقابل لستر به پیروزی رسید تا فاتح این جام شود.

در جام جهانی 1962 به همراه تیم ملی انگلیس حضورداشت ولی با وجود ارائه بازی‌های بسیار خوب به موفقیتی دست نیافت. در دهه 1960 او به همراه جرج بست و دنیس‌ لاو مثلثی فوق‌العاده در تیم منچستریونایتد تشکیل داد که دو مقام قهرمانی لیگ و یک مقام قهرمانی جام باشگاههای اروپا دستاورد آن بود. اما اوج هنر چارلتون جام جهانی 1966 بود که به همراه تیم ملی انگلیس به مقام قهرمانی جهان رسید. در این مسابقات رهبری فوق‌العاده او و گل‌های حساسی که به ثمر رساند به خصوص دو گلی که به پرتغال در نیمه‌نهایی زد پایه‌گذار اولین و آخرین قهرمانی انگلیس در جم جهانی بود.

در پایان جام جهانی 1966 او عنوان بهترین بازیکن جام را کسب کرد و در این سال‌ صاحب توپ طلای بهترین بازیکن فوتبال اروپا هم شد.

در دیدار تیم‌های ملی انگلیس و آلمان غربی در مرحله یک چهارم پایانی جام جهانی 1970 که به شکست سه بر دو آنها انجامید، چارلتون صدوششمین و آخرین بازی ملی خود را انجام داد و رکورد 49 گل ملی را از خود بر جای نهاد که تا امروز در تیم ملی انگلیس شکسته نشده است. سه سال بعد پس از انجام 606 بازی در لیگ انگلیس و به ثمر رساندن 199 گل برای منچستر یونایتد از فوتبال حرفه‌ای کناره‌گیری کرد. بابی چارلتون در سال 1994 به پاس خدمات فراوانش به لقب «سر» رسید.

چارلتون در 606 بازی در منچستر 199 گل به ثمر رسانده اما رکورد بیشترین حضور او توسط رایان گیگز در فینال مسکو سال 2008 شکسته شد. در سال 73 او منچستر را به قصد "پرستون نورث اند" ترک کرد و یک فصل را در این تیم بازی کرد که در 38 بازی 8 گل به ثمر رساند و بالاخره در سن 37 سالگی تصمیم به خداحافظی از مستطیل سبز گرفت.

بازیکنی که سقوط هواپیما هم او را از پای در نیاورد/ پایه‌گذار اولین و آخرین قهرمانی انگلیس در جام جهانی

در رده ملی وی در 3 دوره جام جهانی (1962 - 1966 - 1970) بازی کرد که اوج قدرت او در جام جهانی 66 لندن بود که چشم‌ها را خیره کرد. چارلتون در جام جهانی 66 با بازی‌های درخشان خود و با غلبه بر آلمان به مقام قهرمانی رسید. در این رقابت‌ها چارلتون به عنوان بهترین بازیکن جام هم برگزیده شد اما این پایان کار نبود و چارلتون در همین سال توپ طلای اورپا را هم مال خود کرد و بهترین بازیکن اروپا شناخته شد.

در این سال انگلیس با بزرگان خود از جمله بنکس در دروازه - بابی مور - هورست- هانت، آلمان آماده را مغلوب کرد تا جام قهرمانی به خانه برگردد.

در دوره مربیگری هم از سال 74 تا 84 برای تیم ویگان اتلتیک خدمت کرد و از سال ۱۹۸۴ تاکنون هم عضو دائمی هیئت مدیره باشگاه منچستر یونایتد بوده است.

افتخارات:

افتخارات مهم شخصی

• بهترین بازیکن اروپا در سال 1966

• بهترین بازیکن جام جهانی 1966

• بهترین گلزن تاریخ تیم انگلیس

• بهترین اتوبیوگرافی‌نویس انگلیس

• برنده جایزه یک عمر دستاورد از ماهنامه "جی کیو" سال 2013

• دکترای افتخاری از دانشگاه منچستریونایتد

افتخارات ملی

قهرمان جام جهانی 1966

افتخارات باشگاهی

• قهرمان لیگ فوتبال انگلستان در سال‌های 1957 ، 1965 و 1967

• قهرمان FA cup : در سال 1963

• قهرمان لیگ اروپا در سال 1968

• قهرمان FA Community Shield در سالهای 1956 ، 1957 ، 1965 و 1967

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس